fredag den 26. oktober 2012

Den Universelle Velfærdsstat

Vi blev af vores underviser, Laura Schjødt, sat til at lave en masse thumbnails som brainstorming over emnet 'velfærd'. Meningen var, at vi skulle ende ud med en illustration af, hvad velfærd betød for os.
Ingen af mine idéer blev dog så store, at jeg syntes, at de kunne beskrive alle mine vigtigste tanker om emnet. Det endte derfor med, at jeg lavede fire illustrationer, der skulle anskue den universelle velfærd på forskellige måder. Nogle skulle være positive (da universel velfærd for mig er en utroligt positiv ting), mens andre er mere kritiske (da intet jo er perfekt). 
Positivt: Hjælp til dem, der har brug for det
En af de mest positive ting, jeg overhovedet kan komme i tanke om ved velfærdsstaten, er, at alle, uanset hvor velstående de er, kan få den hjælp, de har brug for. Det valgte jeg at illustrere ved, at en handikappet får hjælp til at gøre rent et sted, hvor han ikke selv ville kunne nå op.
Positivt: Alle har lige muligheder
En anden er, at den universelle velfærdsstat giver mulighed for at bryde den sociale arv. Det har jeg forsøgt at sætte billede på ved at vise tre elever i en skole. To af dem sidder med deres dyre elektronik og er ukoncentrerede, mens den elev, der kun har haft råd til papir og blyant, deltager aktivt i undervisningen.
Kritisk: Hvor 'vel' er velfærden?
Der er hele tiden snak om at skære ned på overførselsindkomsterne, og det er da også blevet gjort et par gange, så med denne tegning ville jeg sætte spørgsmål ved, hvorvidt man kan leve et værdigt liv, hvis man er nødt til at leve på velfærden. Den udefinerbare dåsemad var for mig et godt symbol på ringe sociale og økonomiske kår.
Kritisk: Kan man kalde det velfærd, når der er fedme-epidemi?
Jeg har egentlig ikke så meget at sige om denne her, da jeg synes, den falder lidt udenfor. Jeg ville nok bare gerne vise en helt anden vinkel på emnet.

'Stilen' grunder egentlig bare i, at jeg ville fortælle mine budskaber så enkelt som muligt. Derudover tog jeg, med hensyn til farverne, inspiration fra "Den Lille Prins" af Antoine de Saint-Exupéry:

















Generelt er jeg tilfreds med udtrykket og forståelsen i billederne, selvom nogle af budskaberne måske kunne være kommet tydeligere frem. Tegneteknisk har jeg meget at lære (og har lært meget siden).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar